Select Page

BLOG

rn

AANGEKOMEN IN NEPAL!

Deze Blogpost werd door Mandy Meys geschreven, tijdens haar reis naar Nepal in mei 2016.

Namasté,

Na twee lange, maar fijne vluchten komen we dinsdagavond tegen zonsondergang in Kathmandu, de hoofdstad en kloppend hart, van Nepal aan! Een zeer welkome ontvangt wordt ons gegeven door Indira en Munu die ons de traditionele mala omhangen (een bloemenketting van oranje anjers). Een welkome ontvangst ook in het, speciaal op logee’s, ingerichte nieuwe appartement van Indira. Lekker primitief, voor mij dan, maar voor Nepalezen een waar paradijs. Ik krijg mijn eigen kamertje met een lekker hard bed (ja dat is echt heerlijk!) Waarin ik de eerste twee kleine kevertjes al tegenkom. Achja… ik heb ze maar uit bed gemept, only option!

De avond zijn we begonnen met een groot diner op een buitenterras. Hier kreeg ik mijn allereerste Dal Bhat en Everest Beer. Dal Bhat wordt geserveerd inclusief bijbehorende rijstborrel, de ouzo op z’n Nepalees. De Dal Bhat is een rijstgerecht met linzensoep, spinazie en kip. Het was heerlijk!

Na een goede nachtrust, staan we om 7 uur op en wordt er een heerlijk ontbijt klaargemaakt door Indira. Lekker met een eitje en vers fruit! Bijna twee uur later zijn we richting Thamel, de toeristenwijk van Kathmandu gegaan. Alles gaat hier zo relaxed, behalve de taxirit. Wat een hel, het lijkt wel alsof ik keer op keer live in de game Taxi zit, welke mijn broer dan aan spelen is! De botsauto’s op de Kermis zijn er niets bij. ?

Eenmaal in Thamel heeft Indira haar eigen reisbureau laten zien. Daarna zijn we samen met Sameer, de broer van Indira en onze gids Kathmandu gaan ontdekken. We wandelen en klimmen de honderden trappen omhoog van Swayamboudnath ofwel de apentempel. Het lijkt een laatste gedegen voorbereiding voor de basecamp trekking die overmorgen start. De apen slingeren, geheel gewend aan bezoekers, van tak naar tak, staren je aan alsof de rollen eigenlijk omgedraaid zijn. Het complex bovenop de heuvel is flink beschadigd door de aardbevingen van 2015. Maar de grote stupa prijkt nog steeds symbolisch boven de stad, gelukkig maar. We maken foto’s en gooien een geluksmuntje in de pot in de fontein (yes ik gooide raak, hopelijk brengt het goeds voor de trekking) . Op de terugweg lopen we langs een boeddhistische crematieplek. Het is een publiek ritueel waarbij de lijken verbrand en de as een paar uur later tegen een heuvel verstrooid wordt. Familie en vrienden en omstanders kijken ademloos in de vele rook, af en toe pookt een priester door het hout en laait het vuur weer op.

De dag stond vooral uit ontdekken en kennis maken met de Nepalese cultuur. Zo heb ik een echte Nepalese Kurta gekocht (die nu speciaal gemaakt wordt bij de naaister) en de massala thee en Lassie Banaan gedronken. Heerlijk!!

De tweede dag in Kathmandu begon ook weer met het ontbijtje in de buitenlucht, vandaag deden we lekker rustig aan en heb ik nog wat werk verricht door het ontwerpen van twee vlaggen voor Himalayan Dream Team en Social Vitamins. Het resultaat kunnen jullie zien zodra we Everest Basecamp hebben bereikt. Het spannendste was het scooterritje achterop bij Sameer om de vlaggen te halen. Daarna zijn we nog even Patan in gegaan, een stad met vele scheuren van de aardbeving, maar het is een hele mooie stad met vele tempels. Zoals ik mijn ogen uitkijk in deze stad, kijken de Nepalezen ook hun ogen uit wanneer ik langs loop. Niet alleen de mannen, maar ook menig vrouw. Gelukkig went het en zodra je iedereen vriendelijk begroet is het snel vergeten. De avond afgesloten met een chicken tikka massala en het inpakken van onze spullen.

Kathmandu, een bruisende stad die werkelijk ieder zintuig tegelijkertijd prikkelt.rnVan de stoffige lucht tot de geurende zwarte rivier en honderden kruiden op de kruidenmarkt. De vele indrukken die je krijgt, je ziet buddhisten, hindoeisten, toeristen. Een diversiteit aan kleuren, arme mensen, rijke mensen. Overal waar je loopt ervaar en beleef je iets anders.

Dankzij Ali Baba (Albert), mr. Blue Eyes, Kroepoek, Indira en al haar familie en vrienden krijg ik het echte Nepal te zien! Ik word zo goed opgevangen en we lachen veel met z’n alle. We hebben net ons laatste rode wijntje gedronken.

En zijn vooral erg stil met een lachkik van Indira tussendoor. Morgen gaat het beginnen..  Voor (vitamine) A naar Base Camp!

WEBSHOP

Neem een kijkje in onze webshop om onze producten te bekijken.

Webshop

SOCIAL VITAMINS

Social Vitamins is een jonge Nederlandse organisatie die zelf naar risicogebieden reist om daar kinderen te helpen.

info@socialvitamins.com

KvK: 14085515

Davidbron 2, 6367 TJ Voerendaal, Nederland.